BåttyperBåttyper

Nautisk kompetensNautisk kompetens

Svenskarna är ett båtägande folk

I Sverige finns närmare en miljon fritidsbåtsägare och förmodligen ännu fler båtar, i alla fall om vi räknar med jollar, kajaker, jetskis och andra varianter på flytetyg som många friluftsälskare eller motorintresserade med förkärlek skaffar sig. Att köra båt är lätt, kul och utan några särskilda regler. Eller… Hur är det egentligen med den saken?

Fritidsbåtsägaren

Det finns lika många modeller på fritidsbåtar som det finns båtägare. I alla fall nästan. Den som äger en inte alltför stor fritidsbåt inser snart att det inte ställs så många formella krav på vare sig båt eller båtförare. Det som avgör att det är en fritidsbåt du har är först och främst att den inte används i kommersiellt bruk på något sätt. Du får absolut inte köra betalda skjutsar eller transporter med din fritidsbåt utan vidare, då räknas det nämligen som yrkestrafik och ett ganska omfattande regelverk träder i kraft. Att ha fritidsbåt är alltså enklare, men några saker är det ändå bra att tänka på för dig som just skaffat båt.

Båtens utrustning

Kontrollera alltid att din båt är rätt utrustad innan du ger dig ut:

  • Finns det bensin så det räcker både bort och hem? Ta med en reservdunk annars.
  • Finns det något att paddla med om motorn skulle lägga av?
  • Finns det öskar om du plötsligt upptäcker att det läcker in någonstans?
  • Är tampar och segel i den ordning som behövs?

Förutom båtens egen utrustning är det viktigt att du tänker på din egen utrustning också. Flytväst är förstås en självklarhet för alla som befinner sig i en båt. Den ska vara i rätt viktklass för varje person och den ska naturligtvis vara på. Få hinner sätta på sig flytvästen precis innan de trillar i sjön! Att sätta på sig flytvästen direkt ska vara lika naturligt som att knäppa säkerhetsbältet när du sätter dig i bilen.

Båtägarens bästa stunder

Att ha en fritidsbåt under sommarhalvåret ger oändliga möjligheter till härliga utflykter med familj och vänner. Packa ihop frysväskan med mat och dryck och ge er ut till någon mysig gästhamn eller varför inte besöka en skärgårdskrog och ät lite extra gott någon dag. Det finns också många vackra naturhamnar att besöka. Det kräver kanske lite vana vid tillägg och förtöjning mot berg eller snedvuxna tallar. Men när båten ligger där den ska är det magiskt att sitta och betrakta solnedgången medan vågorna sakta kluckar mot skrovet.

Den som kan sin navigering kanske gör långresor över flera dagar och besöker andra skärgårdar eller rentav tar sig igenom Göta Kanal med alla dess slussar. Gör dock inte det första året du har båt. För sådana äventyr krävs både kunskap och erfarenhet och ofta också en ganska stor båt eftersom både väder och vind kan vara mer utmanande än hemma.

Båtförare och båtvana

Att framföra en båt kan verka enkelt, och är också oftast ganska enkelt. I alla fall om vädret är lugnt och det inte är så mycket andra båtar på sjön just då. Att trycka fram gasspaken och vrida på ratten är inte jättesvårt. Det är faktiskt så lätt att det blir kul och vem som helst kan ryckas med och tro att det alltid är så enkelt. Väldigt annorlunda mot bilkörningen med alla regler och skyltar. Det enda du egentligen måste tänka på är att hålla undan från öar, grynnor och andra båtar plus att det är högertrafik som gäller även på sjön även om det finns ett mer omfattande regelverkockså.

Att köra en stor eller liten båt går till på ungefär samma sätt. Gasa och styr. Så länge du är ute på plattvatten är det ett rent nöje. Men så kommer den där söndagskvällen när du, tillsammans med tusentals andra midsommarfirare är på väg in från skärgården med din båt. Förfärande många ska färdas samma väg samtidigt. Då kan det bli trångt här och var. Skalpigt också. Och vem ska egentligen väja för vem? Och hur blir det när du nalkas hamnen, då sätts ofta kunskaperna på prov. Att navigera in en guppande båt i en trång gästhamn är inte alltid det lättaste, särskilt inte om många står på bryggan och tittar på. Det gäller att våga ta det lugnt och metodiskt, att våga backa och göra om ifall inte första försöket lyckades. Eller be om hjälp om det är helt omöjligt att få båten att komma in rätt, kasta en tamp och dra in båten. Alla sätt är tillåtna utom att försöka göra det som inte funkar.

I det här lägena är båtvana alltså värdefullt. Ju mer du kör med din båt desto bättre blir du på att bedöma situationen från gång till gång. En båt uppför sig inte som en bil, det finns ingen broms och det kan ta sin tid att svänga och backa lagom mycket. Just i början gäller det framför allt att använda sunt förnuft och att visa hänsyn. Dra alltid ner på farten om det känns det minsta osäkert. Låt resan eller tilläggningen ta den tid det tar. Det är alltid bättre att ta det riktigt lugnt och att visa hänsyn än att utsätta sig för farliga situationer till sjöss.

Båt för fina sommardagar

Du som äger eller har tillgång till en liten aktersnurra eller jolle av något slag kan se fram emot många mysiga, men gärna lite kortare turer under fina sommardagar. Det kräver inte så mycket för att sätta sig i snurran, dra igång och svänga iväg ut över sjön, till fiskegrynnan eller grannön. Lätt och smidigt, men det är ändå några saker som är värda att tänka på, särskilt för dig som är lite ovan vid sjön. Glöm för all del inte årorna eller paddeln hemma. Även den bästa motor kan ibland stanna.

Gemensamt för mindre småbåtar som jollar och liknande, är att de är lätta att hantera både i sjön och när de ska tas upp för vintern. Lägg dem upp och ned om det går eller täck annars med en presenning så klarar det sig till nästa sommarsäsong. För det här är i första hand sommarbåtar, de hör ihop med sol och lata dagar vid vattnet.

Och när det gäller vindsurfingbrädor eller kajaker för den delen så är det nästan att räkna som vattenleksaker. Men det är leksaker du i värsta fall kan tappa kontrollen över. Kastvindar eller stora svallvågor kan göra att du kapsejsar, seglar du för långt ut kanske du inte orkar segla hem igen. Var alltid försiktig till sjöss, chansa inte på att det ska gå bra, bara för att det brukar göra det. Ta med mobilen i en vattentät påse så kan du larma Sjöräddningenom något skulle gå riktigt snett.

Trots eventuella risker så överväger fördelarna. Det känns tydligt den där sommardagen när du sakta guppar framåt i små glittrande vågor med en hand lojt släpande i vattnet och solhatten på plats.

Mindre båtar att börja med

Har du bestämt dig för att skaffa en liten båt så finns det några olika typer som är lätta nybörjarbåtar.

Roddbåt

En liten roddbåt är kanske främst avsedd för rekreation eller möjligen för någon liten fiskeutflykt en tidig sommarmorgon. Flatbottnat är kanske praktiskt ibland men det blir svårt att ro och hålla kursen på ett bra sätt om inte bottnen har rätt profil. En riktigt bra roddbåt får gärna vara lite tung att få igång i starten, då kommer den förmodligen hålla både fart och kurs bättre några årtag senare.

Aktersnurra

Det kanske kan tyckas som samma sak som en roddbåt och visst är det många aktersnurror som är utrustade med åror. Motorn ska ha rätt storlek i förhållande till båtens längd och vikt. Frestas aldrig att sätta en extra stark motor på den lilla aluminiumbåten för att kunna köra lite fortare. Det kan sluta illa. Och fäll för all del upp motorn om du hellre vill ro, så slipper du “bromsen”.

Segeljolle

För segelentusiasterna finns förstås också segeljollar av olika slag. Optimistjollen är kanske den mest namnkunniga men det finns andra modeller också men lite större segelyta. Kanske kan även vindsurfingbrädorna hamna i den här kategorin även om det då är du själv som är mast.

Olika sorters båtar

Det handlar främst om motorbåtar eller segelbåtar. Båda typerna finns i oändligt många varianter, storlekar och prisklasser. Vad som passar bäst är förstås helt och hållet beroende av vilka önskemål och kunskaper som finns och vilka vatten de ska användas i.

Motorbåtar för olika ändamål

Motorbåtar är en jättestor grupp som faktiskt kan omfatta även roddbåtar med liten snurra på men vanligen menar man lite större båtar än så. Det finns motorbåtar med utombordsmotorer och motorbåtar som har motorn inombords. Hardtop-båtar eller daycruisers av olika varianter. Motorbåtar i plast, trä eller aluminium. Alla varianter har sina för- och nackdelar. Den som vill ha lite längre säsong uppskattar någon form av överbyggnad eller ruff till skydd för väder och kyla.

Segelbåt för sommarvindar

Segelbåten drivs främst med vindkraft och finns i både små modeller för hemmaviken och riktigt stora för oceanseglingar. Det krävs särskilda kunskaper för att framföra en segelbåt. Gå gärna med i någon seglarklubb så lär du dig mer. I trångare passager är det alltid klokt att använda hjälpmotor av något slag för att få bättre kontroll. Motorbåtar ska väja för segelbåtar men segelbåten måste alltid hålla undan för yrkestrafik på sjön.

Nautisk kompetens i flera steg

Att kunna framföra båten säkert är en viktig kunskap som du får genom övning. Men det går också att skaffa sig nautisk kompetens vad gäller det teoretiska, för det finns ju sådant också. Utbildning för fritidsbåtsägare finns som ett första steg det så kallade förarbeviset. Det kan ses som en sorts körkort för båtägare och ger en jättebra grund att stå på. Det här är en utbildning som ges av många studieförbund och förutom allmänna tips får du även lära dig många nautiska begrepp.

Fritidsskepp

Om du har en riktigt stor båt, över 15 meter lång så klassas det som fritidsskepp och då måste det registreras i fartygsregistret. För så här stora båtar räcker det inte med förarbevis utan då krävs kustskepparintyg eller högre nautisk kompetens.

Radarintyg

Använder du radar i båten, kanske tillsammans med GPS är det värdefullt att komplettera med radarintyg. Det handlar förstås inte bara om intyget i sig utan om den kompetens du får att bättre tolka radarbilden och hur du ska använda olika inställningar för att hela tiden kunna se vad som är vad i båtens färdområde.

Förarbevis vattenskoter

Helt nytt är ett förarbevis för vattenskoter som infördes förra året. Detta intyg kan du ta när du fyllt femton år. Utbildningen handlar mycket om personlig utrustning, säkerhetstänk och körteknik.

VHF-certifikat eller SRC

Att kunna kommunicera från båten är viktigt. Visst kan mobiltelefonen användas i stora delar av våra kustvatten men på vissa håll är kommunikationsradio bättre. Har du en sådan ombord ska du också ta det här certifikatet för att lära dig göra anrop på rätt sätt och kanske också förstå Sjöräddningens roll i eventuella nödsituationer.

Gott sjömanskap

Jo, det kan räcka med gott sjömanskap också om du nu inte har möjlighet att skaffa formella certifikat. Bara du inte har för stor fritidsbåt så finns inga krav på formell utbildning. Men alla som färdas på sjön ska tillämpa det här med sjövett och gott sjömanskap. Här går vi igenom lite vad det handlar om.

  • Ta ansvar för att båten är sjöduglig och inte överlastad
  • Se till att det finns flytvästar och annan säkerhetsutrustning ombord
  • Tala om ditt färdmål i förväg till folk i land. Meddela alltid om du ändrar dig.
  • Håll koll på väderutsikterna
  • Ligger du i naturhamn så tar du med dig skräpet hem
  • Ge dig inte ut på större vatten än båten och du själv klarar av
  • Håll ständig uppsikt horisonten runt, gäller även om du har GPS ombord
  • Passera inte för nära andra båtar. Visa hänsyn.
  • Lär dig väjningsreglerna och använd dem
  • Sakta ner när det behövs, titta på dina egna svall så de verkligen minskar bakom dig
  • Visa tydligt vart du ska åka, tydliga kursändringar
  • Hjälp andra båtägare på sjön så väl som i hamnen
  • Använd dina fendrar när du lägger till
  • Gå för motor i trånga passager även om du seglar annars

Kontakta oss om du vill veta mer om vår verksamhet

Båtliv som passar allaBåtliv som passar alla